zondag 1 maart 2009

Trends van nu


Bloggen:
Eind jaren ’90 ontstond de term weblog of blog. Een weblog is eigenlijk een online dagboek. De auteur van een weblog is een blogger.
Een weblog werd vooral voor persoonlijke doeleinden gebruikt, de gebruiker houdt een soort van dagboek over zichzelf bij op zijn wegsite. Hij wil dit dagboek met anderen delen. Daarnaast worden weblogs steeds meer door het bedrijfsleven ingezet. Bedrijven kunnen zo eenvoudig klanten, leveranciers en andere relaties op de hoogte houden van bijvoorbeeld leveringen en ontwikkelingen.
Er zijn wereldwijd 200 miljoen weblogs, waarvan 1 miljoen in Nederland. Ieder uur neemt het aantal weblogs toe.
Voorbeelden van blogs:
- http://madamemode.blogspot.com/
- http://www.madcap.nl/blog


Microtrend --> weblog
Maxitrend --> zelfexpressie
Megatrend --> individualisering

Gemaakt door: Kelly

Gezond leven:
Meer sporten en gezonder eten is wat veel mensen zich voorgenomen hebben. Ze willen een gezonder leven.
Voorheen hing het bij fitness om het kweken van spierbundels en -ballen op de juiste plekken. Nu gaat de aandacht uit naar het verbeteren van de gezondheid en gewichtsverlies en het herstellen van de balans tussen lichaam en geest.
Ook de industrie speelt helemaal in op de behoefte van de mensen. Er zijn allerlei keurmerken ontwikkeld zoals “kies bewust” en het aantal caloriën, koolhydraten en vetten dat het product bevat staat op de verpakking. Zo is het makkelijker om een goede keuze te maken.


Microtrend --> gezond eten en sporten om fit te zijn
Maxitrend --> gezond leven
Megatrend --> welvaart

Gemaakt door: Kelly

Mediteren:
Tegenwoordig zijn de mensen bezig met meer aandacht te besteden aan hun rust.Dit komt doordat nu alles met veel stress verloopt met als gevolg dat tegenwoordig een burn-out een normale ziekte is geworden. Hierdoor is het mediteren een trend geworden, de mensen zijn er aan toe om hun geest tot rust te laten komen zodat je er vervolgens weer tegenaan kunt gaan.Dit is nu dus allemaal aan de orde, neem bijvoorbeeld Yoga of Body Balance. In sportcentrums etc. worden deze lessen volop gegeven.


Microtrend --> mediteren
Maxitrend --> zelfexpressie
Megatrend --> individualisering

Gemaakt door: Elvira

Eeuwige jeugd:
Tegenwoordig worden ouderen gemiddeld ouder dan ooit, zo gedragen dertigers zich als twintigers, veertigers gedragen zich als dertigers en ga zo maar door. Tegenwoordig vinden de mensen dat je zo jong bent zoals je, je voelt. De eeuwige jeugd zit dus vooral van binnen.Maar dat neemt niet weg dat het uiterlijk geen rol meer speelt. Zo zie je senioren gehuld in een stoere spijkerbroek of hippe merk kleding. De ouderen dragen steeds vaker dezelfde kleding als hun kinderen en ook de plastische chirurgie hoort er tegenwoordig helemaal bij.Het lijkt erop dat de kinderen eerder volwassen zijn dan anders en de volwassene juist geen afscheid van de jeugd lijken te kunnen nemen.


Microtrend --> hippe kleding voor ouderen
Maxitrend --> behoefte aan jonge geest en mooi lichaam
Megatrend --> eeuwige jeugd

Gemaakt door: Elvira

De op de natuur geïnspireerde namen:
Socialisatie is het overnemen van opvattingen en gedragsregels die binnen een bepaalde cultuur of gemeenschap aanwezig zijn.
Waarden, normen, regels en gedragingen van de mensen in jouw sociale omgeving, zullen ook jouw waarden, normen enzovoorts worden. Dit proces begint al bij de geboorte.
Ouders zijn de belangrijkste personen binnen het socialisatieproces. Van hen leer je waarden als betrokkenheid en eerlijkheid. Voor veel kinderen zijn hun ouders letterlijk en figuurlijk een groot voorbeeld.

Er is momenteel een nieuwe trend gaande op het namengebied. Pasgeboren baby’s krijgen tegenwoordig korte, hippe en Nederlandse, maar ook internationale namen van hun trendgevoelige ouders. Namen als Sophiem, Julia en Daan zijn momenteel erg populair.
Tegelijkertijd is er een groeiende tegentrend gaande. Veel ouders baseren de naam van hun kind op een zelfstandig naamwoord. Namen als Storm, Liefde, Bloem, Hommel. Hamer en Panter komen steeds vaker voor.
De korte en sterke kindernamen zijn een afspiegeling van de tijd waarin wij momenteel leven. Dit is een tijd waarin het behoud van het eigene door kinderen belangrijk wordt gevonden. Ook wordt de wereld steeds kleiner, waardoor ouders willen dat de door hun gekozen naam ook internationaal bruikbaar is.

De woonplaats en het inkomen van de ouders heeft invloed op hun keuze van kindernamen. Onder de hoogste inkomens komen Franse namen vaker voor dan bij bijvoorbeeld lagere inkomens. Popularie kindernamen bij rijke mensen zijn bijvoorbeeld Florine, Emilie, Anne – Sophie, Olivier, Philip en Justus.
Bij lager inkomens komen veel Amerikaanse en Engelse namen voor. Populaire meisjesnamen zijn daar Samantha, Sharon en Melissa. Jongens krijgen vaak de namen Ricardo, Danny of Wesley.
De middenklassers kiezen vaak voor de korte hippe namen die momenteel in zijn. Zij kiezen vaak een naam die in de namentop 20 zit.


Microtrend --> korte hippe kindernamen
Maxitrend --> jonge (hippe) ouders
Megatrend -->socialisatie

Bronnen:
www.voornamenboek.nl
www.sociotherapie.nl
www.encyclo.nl/begrip/socialisatie
www.mens-en-samenleving.infonu.nl
trendslog.nl

Gemaakt door: Linda

De zakenvrouw en de bloemetjesjurk:
Er bestaan twee grote feministische golven binnen de Nederlandse geschiedenis. Er was de golf van de periode 1870 tot het jaar 1920. Het kiesrecht voor vrouwen en de toelating van vrouwen op universiteiten zijn belangrijke punten van deze periode. Na deze eerste feministische golf, kwam er in de jaren 60, 70 en 80 de heropleving van het feminisme. In deze golf werd er meer werk toegankelijk voor de vrouw.
Veel vrouwen van tegenwoordig zijn hoog opgeleid, werken veel en zijn ambitieus . Alhoewel de meeste hoge functies nog altijd door mannen wordt bekleed, zijn er steeds meer succesvolle zakenvrouwen in hoge functies.

Voorheen moesten ambitieuze vrouwen zich kleden als hun mannelijke collega’s. Een uniform hoeft nu niet meer! Vrouwen met macht volgen gewoon de mode en zij kunnen zich wel degelijk vrouwelijk kleden. Neelie Kroes, Michelle Obama, Femke Halsema en Laetitia Griffith zijn goede voorbeelden van vrouwen die hun kledingskast niet meer aanpassen.
Niet alle machtige vrouwen hoeven zich in een bloemetjesjurk te hijsen, dit staat ook niet elke vrouw. Maar die nieuwe kledingskeuze van bovengenoemde vrouwen staan wel symbool voor nieuwe vrijheid met nieuwe keuzes en mogelijkheden. De broekpak is niet meer nodig!



Microtrend --> zakenvrouw en de bloemetjesjurk
Maxitrend --> de machtige vrouw/zakenvrouw
Megatrend --> feminisme

Bronnen:
trendslog.nl
www.wikipedia.nl


Gemaakt door: Linda

Twitteren:
Twitteren is een internetdienst waarbij gebruikers korte berichtjes publiceren. Door de combinatie van webloggen met instant messaging wordt het soms microblogging genoemd.
Twitter is opgericht in oktober 2006 door Obvious Corp, een nieuw bedrijf uit San Francisco. De basisvraag van de dienst is “waar ben je nu mee bezig?”. Er zijn ook mensen die vooraf aankondigen dat zij bij een evenement aanwezig zijn en met anderen, al dan niet aanwezig bij het evenement, willen twitteren. Dit creëert een virtuele aanwezigheid.


Microtrend --> twitter
Maxitrend --> chatten
Megatrend --> communicatie

Gemaakt door: Tom

Energielabel:
Duurzaam omgaan met energie betekent aan de ene kant het opwekken van schone energie uit hernieuwbare bronnen. Aan de andere kant is het van belang om energie te besparen.Het energielabel is een middel om consumenten in één oogopslag te informeren over het energieverbruik van apparaten, auto's en woningen. Hiermee zijn consumenten in staat om zuinige aankopen te onderscheiden van onzuinige.


Microtrend --> energie label
Maxitrend --> duurzame energie
Megatrend --> milieu

Gemaakt door: Tom

Geen opmerkingen:

Een reactie posten