zondag 1 maart 2009

Theorie

Trends:
Trends zijn er in verschillende soorten en maten. Ieder mens kijkt anders tegen trends aan. De dikke van Dale omschrijft het woord ‘trend’ als volgt:
· Ontwikkelingslijn, met name het algemeen verloop van statische cijfers --> neiging, richting, tendens;
· Nieuwe mode, heersende toon.

Er zijn verschillende soorten trendniveaus.
-
Microtrend:
Allereerst zijn er de korte termijn trends. In deze categorie kennen we de micro- en de miditrend.
De microtrend wordt ook wel de producttrend genoemd en duurt 0 – 1 jaar. Bij een producttrend kan men aan een rage denken. Rages komen heel snel op en verdwijnen ook weer snel. Het zijn vooral kinderen die gevoelig zijn voor rages. Denk maar aan Tamagotchi, Pokemon en Scoubidou.



Dan bestaan er ook nog hypes. Daar het bij rages om producten gaat, daar gaat het bij hypes om incidenten en gebeurtenissen die door de media enorm onder de aandacht worden gebracht.

De miditrend wordt ook wel de markttrend genoemd. De miditrend speelt op korte termijn, 1 – 5 jaar. Bij miditrends gaat het op de populariteit van bepaalde producten, diensten, acties of events.
-
Maxitrend:
De maxitrend, die ook wel de consumententrend wordt genoemd, zijn van invloed gedurende een periode van 5- 10 jaar. Deze trends hebben iets te maken zaken als veranderend gedrag, veranderende behoeften en met veranderingen in mentaliteit en levensstijl. De maxitrends zijn niet zo makkelijk in kaart te brengen dan mega- en microtrends. Maxitrends zijn abstracter. Behoefte aan geborgenheid of verlangen naar nostalgie zijn voorbeelden van maxitrends. Maxitrends geven vaak de tijdgeest weer.
-
Megatrend:
Als laatste hebben we de megatrend, die ook wel de maatschappelijke trend wordt genoemd. Megatrends oefenen gedurende een periode van 10 – 30 jaar invloed uit. Het zijn de grote maatschappelijke golfbewegingen die alles en iedereen beïnvloeden. De ontwikkeling van megatrends wordt gevoed door de economie en de politiek. Maar ook door demografische, technologische en ecologische factoren en door sociaal – culturele aspecten. Een mooi voorbeeld is de individualisering. De individualisering kwam mede tot stand door economische ontwikkelingen, de wederopbouw van de jaren vijftig en door de demografische ontwikkelingen zoals de babyboom die vlak na de Tweede Wereldoorlog plaatsvond.


Trendpiramides:
De verschillende renteniveaus hebben verschillende omvang en inhoud. Dat wilt niet zeggen dat ze los van elkaar staan. De verschillende niveaus hebben op een bepaalde manier iets met elkaar te maken. Allereerst is er de megatrend en deze is de basis voor een aantal maxitrends. Deze maxitrends vormen weer een basis voor de microtrends.

Bronnen:
Van trends naar brands, Hilde Roothart, Wim van den Pol
Zien. Trends van vandaag, markten van morgen, Hilde Roothart
www.trendslog.nl
www.heddenk.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten